Conditii generale de transport aerian de pasageri

Companii de linie si low-cost

Biletele electronice

Biletul electronic este documentul folosit de companiile aeriene pe baza căruia se face îmbarcarea în aeronavă și care conține toate informațiile despre zbor, datele de călătorie și tarif. Fiecare pasager primește prin e-mail copia documentului de rezervare, împreună cu numărul biletului de avion (sau codul).
Biletul electronic trebuie printat și avut asupra dumneavoastră la 
aeroport. Acest document este necesar la control pentru a verifica dacă persoana pe numele căreia a fost emis biletul de avion este aceeași cu persoana care s-a prezentat la îmbarcare, dar și pentru a verifica dacă datele de pe tichet corespund cu cele din documentul de identitate al pasagerului.

Biletul de avion emis este nominal, deci poate fi utilizat doar de către persoanele pe numele căreia a fost emis.

Cele mai multe companii aeriene aplica următoarele categorii de vârstă:

-infanți - de la 0 la 2 ani;

-copii - de peste 2 ani. Limita superioară de vârstă este dependentă de companiile aeriene și variază între 12 și 16 de ani;

-adulți - de obicei peste 16 ani;

-Infanții călătoresc întotdeauna în brațele unui adult. Tariful biletului de avion pentru infant reprezintă, de fapt, plata unei taxe de bebeluș stabilită de fiecare companie în parte, iar un bilet de avion pentru copii este la aceeași valoare cu cel pentru un adult.

La check-in vi se poate cere codul de rezervare sau numărul biletului electronic, date pe care pasagerul le primește prin e-mail.La majoritatea companiilor aeriene low-cost, biletul de avion nu este rambursabil în cazul anulării rezervării. Cu mici excepții – decesul pasagerului înainte de îmbarcare sau a unei rude de gradul întâi a pasagerului.Liniile aeriene low-cost nu rambursează suma pentru biletul de avion dacă pasagerul decide să

Renunte voluntar le rezervare. În situatia anulării unei călătorii din cauza decesului unei rude de gradul întâi sau aparitiei unor probleme medicale ale pasagerului,acesta trebuie să ne contacteze la nr. de telefon 0766 573 300,0233 744 441 sau pe e-mail bilete@lucomtravel.ro. Pe baza documentelor doveditoare (certificatul de deces,documente medicale), vom proceda în numele dumneavoastră pentru a vi se restitui banii pentru rezervarea anulata. Dacă zborul e anulat din alte motive decât cele menționate mai sus, compania aeriană taxează anumite sume ce diferă de la un operator la altul. Nu toate companiile rambursează integral tariful biletului de avion, dar în cele mai multe cazuri e posibil să recuperați sumele ce corespund taxelor și serviciilor adiționale. In cazul unei rezervări cu mai multe segmente de zbor, dacă unul din segmente nu este utilizat, rambursarea sumei corespunzătoare acestuia poate fi imposibilă sau limitată la o anumită sumă de bani.
Pentru ca rambursarea sumei pentru biletul de avion să decurgă fără probleme, vă recomandăm să solicitați restituirea costurilor înainte de data de plecare programată;

Returnarea biletului de avion în ziua în care a fost emis este posibilă întotdeauna. Pentru aceasta, apelati-ne la nr.de telefon afisate. Incepând din ziua următoare emiterii biletului de avion, e posibil ca linia aeriană să perceapă o taxă pentru anularea rezervării.Companiile aeriene au condiții de rezervare foarte stricte, iar erorile trebuie notificate și corectate cât mai curând după observarea acestora. Majoritatea modificărilor efectuate în rezervare sunt taxate suplimentar de companiile aeriene low-cost.
Data de plecare sau de întoarcere incorectă – în acest caz, e posibil ca linia aeriană low-cost să modifice eroarea fără a percepe taxă. Rețineți însă că procedura poate fi diferită de la caz la caz, în funcție de condițiile de zbor. In orice caz, eroarea trebuie raportată cât mai repede, de preferat în decurs de o oră de la efectuarea plății pentru biletul de avion. Totuși, e posibil ca operatorul să refuze modificarea datei pe biletul de avion, caz în care pasagerului îi este alocat un loc pentru un alt zbor. Diferența de tarif rezultată din modificarea datei zborului și îmbarcarea într-o altă cursă este suportată de pasager.

Eroare la numele de pe rezervare – dacă numele de pe rezervare este greșit sau incomplet, compania aeriană poate admite să corecteze eroarea fără a percepe o taxă suplimentară. De regulă, modificările sunt gratuite în cazul lipsei a 1 până la 3 caractere din nume. Dacă numele a fost incorect scris sau rezervarea trebuie refăcută pe un nume complet diferit, companiile aeriene taxează suplimentar. Același lucru se aplică și pentru schimbarea numelui prin căsătorie.

Eroare la tipul de pasager – este obligatoriu să notificați dacă tipul pasagerului a fost introdus greșit: de exemplu, infant în loc de copil. Pentru fiecare tip de pasager există reguli tarifare diferite, de aceea orice eroare apărută aici poate atrage după sine plata unui bilet de avion la tarif întreg,caz în care compania aeriană nu returnează diferența de tarif

Tariful biletului de avion este garantat începând cu momentul emiterii biletului – după confirmarea plății, și nu din momentul rezervării inițiale.În cele mai multe cazuri, companiile aeriene permit modificarea anumitor informații pe biletul de avion. Modificările se fac în funcție de regulile fiecărui operator și sunt oferite contra cost, la tarife stabilite de compania aeriană.

-taxa pentru modificarea datelor de călătorie: se taxează pentru fiecare segment de zbor, iar suma se adaugă la tariful total al biletului de avion pentru fiecare pasager în parte;

-taxa pentru modificarea numelui pasagerului se calculează pentru fiecare segment de zbor, iar suma se adaugă la tariful total al biletului de avion;

-taxa pentru schimbarea destinației: se adaugă la tariful noul al biletului de avion, după ce se reface itinerariul și se recalculează tariful rezervării.

Tariful biletului de avion sunt incluse:
1. 
Taxa pentru serviciile operatorului zborului: aceasta este stabilită de fiecare companie aeriană în parte și acoperă costurile pentru combustibil, personal etc.
2. 
Taxe suplimentare: aici sunt incluse taxele de aeroport plătite de companiile aeriene autorităților aeroportuare pentru utilizarea infrastructurii acestora.
3. 
Taxe guvernamentale: sunt sumele pe care operatorii le plătesc statelor pentru tranzitul prin spațiul aerian al acestora.
4. 
Comisionul agenției care emite biletul de avion și administrează rezervarea

În cazul companiilor aeriene low-cost, la tariful biletului de avion se pot adăuga următoarele taxe:

-taxe de tranzacție pentru plata cu cardul de credit sau prin transfer bancar

-taxa pentru bagajul de cală sau suplimentar de cabina– majoritatea companiilor aeriene low-cost oferă acest serviciu contra unei taxe care se adaugă la tariful final al biletului de avion

-taxa pentru check-in la aeroport: (puteti evita prin efectuarea check-in-ului online, oferit gratuit )

-transportul echipamentului sportiv

-mese la bord

-transportul animalelor de companie

-rezervarea de locuri preferentiale

Achiziționarea acestor servicii suplimentare este opțională.Tariful biletului de avion este garantat începând cu momentul emiterii – după confirmarea plății, și nu din momentul rezervării inițiale.
Cea mai rapidă metodă de plată, care accelerează procesul emiterii biletului de avion, este online cu cardul de credit. Odată confirmată plata cu cardul, tariful plătit pentru rezervare este garantat și nu mai poate fi modificat de către compania aeriană. In situatia cand plata se face prin transfer bancar tariful este cel din momentul confirmarii ca plata a fost efectuata,in acest caz pot suverni modificari ale tarifului, motiv pentru care recomandam efectuearea transferului in cel mai scurt timp..

Zborurile combinate si cu conexiune sunt formate din cel puțin 2 zboruri de la mai multe companii aeriene, unde fiecare zbor este considerat un serviciu separat, în condițiile în care liniile aeriene nu cooperează în vederea organizării de zboruri conectate

Rezervarea de zboruri combinate implică o achiziție finală de mai multe bilete de avion, de la linii aeriene diferite, ce cuprind mai multe zboruri cu transfer. Pentru fiecare bilet se aplică termenii și condițiile fiecărei linii aeriene. În cazul zborurilor combinate, ținând cont de faptul că zborurile sunt achiziționate ca și servicii separate, este obligația pasagerului să se asigure că pentru fiecare zbor îndeplinește următoarele:

-check-in la toate companiile aeriene și pentru fiecare segment de zbor în parte

-ridicarea și predarea bagajelor după și înainte de fiecare zbor

-schimbarea terminalului sau a aeroportului de unde se efectuează aterizarea/decolarea (dacă este cazul).

 

Călătoria cu însoțitorul de bord


Copilul poate călători cu avionul cu un însoțitor desemnat de parinti sau de unu dintre insotitorii de bord fapt ce va fi certificat printr-un act notarial de către părinți sau tutorele legal. Acest certificat trebuie să fie înregistrat în prezența ambilor părinți. Copilul trebuie să aibă un document de identitate valid (pașaport sau carte de identitate), certificatul de naștere nefiind acceptat de către autoritățile de frontieră.
Fiecare companie aeriană stabilește normele privind călătoria copiilor neînsoțiți. Vă recomandăm să verificați termenii și condițiile specifice fiecărei companii aeriene înainte de a efectua o rezervare pentru călătoria unui minor.Unele companii aeriene de linie oferă servicii de transport pentru copii fără supravegherea unui adult, în schimbul unei taxe suplimentare ce poate fi o sumă fixă sau un procent din valoarea biletului de avion.Pe lângă documentele cerute de legislația română în vigoare, părinții sau tutorele legal al copilului trebuie să completeze un formular primit la check-in. Acesta conține o declarație prin care compania aeriană are autoritatea de a transporta copilul până la destinație, unde va fi preluat de persoana desemnată legal.
Pentru tinerii care călătoresc singuri, uneori companiile aeriene permit utilizarea procedurii ce presupune ca minorul să fie asistat de un angajat al operatorului la tranzit, la recepția bagajului etc.
Copii care călătoresc neînsoțiți trebuie să aibă cel puțin 5 ani, în funcție de compania aeriană. Companiile pot aplica de asemenea restricții de vârstă pentru anumite rute și pentru a adăuga un însoțitor de zbor. Dacă adăugați un serviciul de asistență al minorului este nevoie de documentul de identitate al acestuia (pașaport sau carte de identitate).Numărul de copii ce pot călători cu însoțitor este limitat, iar companiile aeriene pot refuza efectuarea îmbarcării dacă se depăsește numărul de locuri speciale prevăzut inițial. Dacă ați rezervat un bilet de avion pentru un copil cu însoțitor de zbor, asigurați-vă că minorul este pregătit corespunzător:

-are pașaport valabil sau o carte de identitate;

-are confirmarea companiei aeriene printată;

-are viza corespunzătoare (dacă este necesară)

 

Persoanele cu handicap

 

Cele mai multe dintre serviciile și facilitățile de care persoanele cu handicap se pot folosi sunt gratuite. Informațiile de mai jos sunt doar o colecție a celor mai importante date privind transportul aerian. Informații detaliate cu privire la transportul persoanelor cu handicap găsiți pe site-ul companiei aeriene care operează zborul.

Servicii oferite pentru persoanele cu handicap:

-asistență în îmbarcare și debarcare;

-asistență la transportul bagajelor;

-asistență la efectuarea check-in-ului;

-posibilitatea de înlocuire a unui scaun cu rotile.O persoană cu handicap care călătorește singură trebuie să fie capabilă de următoarele:

-utilizarea independentă a toaletei;

-poate mânanca singură;

-poate lua singură medicația;

-poate utiliza o mască de oxigen.În cazul în care pasagerul nu îndeplinește oricare din punctele de mai sus, trebuie să fie însoțit de o altă persoană, cu vârsta peste 16 ani și sănătoasă din punct de vedere fizic și psihic.
Deținerea unui certificat medical trebuie să confirme capacitatea de a călători în următoarele cazuri:

-în caz de handicap mintal, dacă pasagerul nu este însoțit de o altă persoană;

-în cazul în care sănătatea și/ sau nivelul de invaliditate este stabil sau progresiv;

-pentru transportul de seringi și medicamente solide sau lichide;

-în caz de boală sau intervenții chirurgicale recente.

Certificatul de sănătate completat de către medic este necesar la îmbarcare. Din motive de siguranță,

companiile aeriene limitează numărul persoanelor cu handicap la bord (de la 3 la 5 persoane, în funcție de durată și companie). Este important ca informațiile despre starea de sănătate a pasagerului să fie comunicată înainte de îmbarcare și, dacă este nevoie, o persoană trebuie să însoțească pasagerul până la poarta de îmbarcare.Unele companii aeriene permit transportul scaunului cu rotile propriu. Dacă dimensiunile scaunului depășesc limita admisă, acesta va fi considerat drept bagaj de cală.
Dacă pasagerul dorește să călătorească cu propriul scaun cu rotile trebuie să declare greutatea și dimensiunile. Dacă scaunul este electric, unele linii aeriene pot refuza îmbarcarea, iar acesta va fi considerat bagaj de cală.
În cazul în care scaunul funcționează cu baterii, trebuie declarate caracteristicile acestuia și starea de funcționare a bateriilor pentru evitarea scurgerilor.
Companiile aeriene permit transportarea gratuită a scaunelor cu rotile, a cârjelor medicale sau a bastoanelor.
În cazul în care pasagerul solicită acest lucru, la aeroport i se va pune la dispoziție gratuit un scaun cu rotile. Dacă solicitarea se face anterior,  pasagerul va fi întâmpinat într-o secțiune de asistență la aeroport.

Călătoria femeilor însărcinate

În primul trimestru de sarcină călătoriile nu sunt recomandate deoarece în această perioadă apar multe schimbări în viața viitoarei mame. Cea mai favorabilă perioadă pentru călătorii este al doilea trimestru, atunci când femeile se simt bine. Pentru că există riscuri pentru siguranța sarcinii, se recomandă evitarea călătoriilor cu avionul în al treilea trimestru de sarcină, când mama obosește repede, iar starea fizică generală este fragilă.
Medicii recomandă călătoriile până în săptămâna 32 de sarcină și interzic transportul cu avionul în
ultimelepatru săptămâni.

Check-in

În urma check-in-ului la aeroport, pasagerul primește tichetul de îmbarcare și predă bagajul de cală (dacă este cazul). Detaliile zborurilor, precum și porțile de check-in care corespund fiecăruia sunt afișate pe panouri în locuri vizibile.
Se recomandă sosirea la aeroport cu 2 ore înainte de ora planificată a zborului.

Unele companii aeriene percep taxe pentru check-in la aeroport și pentru imprimarea pe hârtie a tichetului de îmbarcare Wizz Air și Ryanair,Blue Air.Pentru a evita cozile de la oficiile de check-in, pasagerii pot realiza singuri această operațiune folosind unul din automatele de self check-in de pe aeroport.La unele aeroporturi, serviciul de self check-in este disponibil doar pentru pasagerii care nu au bagaj de cală. La anumite aeroporturi mari se poate efectua self check-in și de către pasagerii care au bagaj de cală, caz în care aceștia primesc etichete pentru a-și marca singuri bagajele. După etichetare, acestea trebuie aduse în punctul de predare a bagajelor
Serviciul de self check-in la aeroport este gratuit.Nu toate companiile aeriene oferă check-in prin telefon. Cea mai convenabilă formă de check-in este, bineînțeles, cea online, în acest fel sunt evitate cozile de la aeroport. In cazul pasagerilor care au efectuat check-in online se aplică regula conform căreia trebuie să se prezinte la poarta de control cu cel puțin 40 de minute înainte de ora anunțată de zbor. În cazul achiziționării biletelor de avion de la companiile Low-cost recomandam să efectuați check-in-ul online, pentru că check-in-ul efectuat în aeroport implică taxe adiționale.Cu toate acestea, rețineți că linia aeriană își rezervă dreptul de a schimba locul unui pasager din motive de securitate sau din alte motive considerate de importanță pentru buna desfășurare a zborului.Dacă locul în avion nu a fost desemnat în avans, în momentul rezervării, acest lucru poate fi rezolvat la biroul de check-in de la aeroport.

 

Rambursarea pentru zbor anulat:

 

Dacă zborul dumneavoastră a fost anulat de către compania aeriană, aveți dreptul la rambursarea călătoriei care nu a avut loc. Cu toate acestea, trebuie să reţineţi că rambursarea se aplică numai serviciilor pe care nu le-ați primit. Prin urmare, suma finală rambursată de compania aeriană poate fi diferită de suma totală plătită pentru rezervare.



Bagajul de mână

Bagajul de mână poate fi adus la bordul avionului de pasageri. Limitele de greutate, dimensiuni și conținut sunt specificate de fiecare companie aeriană în parte.-limitele pentru bagajul de mână la principalele companii aeriene intre 8 si 10 kg.dimensiune de: 55 x 40 x 20 cm.La unele companii low-cost dimensiunea bagajului de mana gratuit este de 40x30x20 cm.

-o singură piesă de bagaj de mână – numărul maxim admis de majoritatea liniilor aeriene

-majoritatea companiilor aeriene low-cost nu alocă bagaj de mână suplimentar pentru infanți

-lichidele (cosmetice, băuturi, geluri, mâncare lichidă) pot fi transportate în bagajul de mână doar ambalate în pungi de plastic resigilabile, transparente de 1 litru și în limita maximă de 100 ml fiecare flacon

-Unii operatori impun taxe suplimentare pentru depășirea limitelor de bagaj admise.

-Dacă bagajul de mână depășește limita de greutate/ dimensiune impusă de operator, acesta poate decide să fie transportat la cală sau să fie taxat pentru fiecare kg în plus.

Bagaj de cală

Bagajul de cală este transportat în cala avionului și trebuie predat la aeroport, într-un loc special pentru preluarea bagajelor sau la check-in. Fiecare companie aeriană își stabilește propriile limite de greutate la bagajul de cală – mai multe informații puteți găsi aici.

Companii low-cost

De regulă, se plătește suplimentar pentru bagajul de cală.

Selectați opțiunea ”bagaj de cală” în timpul procesului de rezervare.

Taxa pentru bagajul de cală se va adăuga tarifului final al biletului de avion.

Pentru infanți nu se alocă bagaj de cală.

Dacă se depășește limita admisă pentru bagajul de cală, se consideră exces de bagaj și se taxează suplimentar.

La majoritatea companiilor aeriene low-cost, limita de greutate pentru o singură piesă de bagaj este de 32 kg. Chiar dacă  pasagerul va plăti pentru bagajul în exces, o singură geantă nu poate cântări mai mult de 32 kg.

Există o limită a cantității de bagaj pentru fiecare pasager (indiferent de numărul de bagaje), cuprinsă de regulă între 50 și 60 kg.

Obiectele transportate la cală și care au forme neregulate, sunt fragile sau pot suferi vătămări în timpul transportului (ex. instrumente muzicale, biciclete, echipamente de sport etc.) trebuie declarate cu cel puțin 48 de ore înaintea zborului.

Limitele de bagaje nu pot fi redistribuite între pasageri

 

Companii de linie

Bagajul de mână este inclus în tariful biletului de avion.

Limitele de greutate și cantitate diferă de la o companie la alta și de la o clasă la alta (business, economic, clasa întâi).

Dacă se depășește cantitatea de bagaj inclusă în tariful biletului de avion, se consideră exces de bagaj și se plătește în consecință.

Obiectele transportate la cală și care au forme neregulate, sunt fragile sau pot suferi vătămări în timpul transportului (ex. instrumente muzicale, biciclete, echipamente de sport etc.) trebuie declarate cu cel puțin 48 de ore înaintea zborului
Nu e recomandat să transportați obiecte valoroase în bagajul de cală. Laptopurile, banii, documentele, echipamentele foto, bijuteriile etc. e bine să fie transportate în bagajul de mână.

Bagaj în exces

Bagajul care depășește limitele de greutate și dimensiune prevăzute de compania aeriană este considerat bagaj în exces și pentru acesta se achită taxe suplimentare.
-taxa pe bagaj suplimentar se aplică de regulă pentru fiecare kilogram în plus care depășește limita stabilită de compania aeriană;

-companiile low-cost aplică o taxare mai strictă și tarife mai mari pentru fiecare kilogram de bagaj în exces;

-la companiile aeriene de linie, cu cât zborul este mai mult/ cu mai mult escale, cu atât taxa de bagaj suplimentar este mai mare;

-unele companii aeriene permit plata în avans a bagajului suplimentar, la un tarif mai mic decât în cazul înregistrării acestuia la aeroport. In acest caz, pasagerul trebuie să comunice greutatea bagajului și să achite în avans taxa de cală (dacă e cazul) și pe cea de bagaj suplimentar;

-nu depășiți limita de 32 kg pentru o singură piesă de bagaj! Majoritatea companiilor vor refuza îmbarcarea cu bagaje care depășesc această greutate (per piesă);

Bagaje, cărucioare și scaune pentru copii

Cele mai multe companii aeriene low-cost, nu oferă dreptul la bagaj (nici bagaj de mână) gratuit pentru infanți. Tutorele are dreptul de a transporta în bagajul de mână lucrurile pentru nou-născut sau alimente în stare lichidă sau solidă. Dacă nu aveți mâncarea deja pregătită, personalul de la bordul avionului vă poate ajuta în acest sens.


Cărucioare și locuri pentru copii

Cele mai multe companii aeriene low-cost și de linie asigură transport gratuit pentru cărucioarele pentru copii. Căruciorul este transportat pliat în cala aeronavei.
Multe companii low-cost nu permit luarea în cabină a scaunului pentru copil, iar transportul acestora se face în schimbul unei taxe.

Ryanair - Căruciorul este transportat gratuit. Taxa pentru transportul scaunului pentru copil este de 10 EUR la 20 kg/ zbor.

Pentru transportul a mai mult de 20 kg se percepe taxă pentru excedent de bagaj. Taxa de adăugare a bagajelor la aeroport este mai mare - taxa este de 20 EUR/ articol.

Wizz Air - Transportul căruciorului este gratuit. Alte accesorii pentru copii și bagajele sunt supuse taxelor.

Blue Air - Transportul este gratuit fie pentru cărucior, fie pentru un bagaj de cală.  Alte accesorii sunt supuse taxelor.

Bagaje speciale

În cazul bagajelor speciale, consultați dacă operatorul aerian transportă obiecte precum:-landouri-biciclete-echipament de scafandru-plăci de surfing-schiuri și plăci de snowboard-crose de golf-instrumente muzicale-echipament electronic Bagajele speciale trebuie înregistrate cu cel puțin 48 de ore înainte de ora planificată de decolare, online

Bicicleta

Majoritatea companiilor aeriene acceptă biciclete la bord, dar contra unei taxe. Aceasta este mai mică dacă înregistrarea se face înainte de plecare (online sau apelând Serviciul Clienți). Înainte de a aduce bicicleta la bord, asigurați-vă că aceasta a fost pregătită pentru transportul cu avionul:

-pedalele trebuie demontate sau întoarse spre interior;

-roata față trebuie demontată și atașată de cadru, într-o poziție stabilă;

-anvelopele trebuie desumflate;

-bicicleta trebuie ambalată în plastic sau în carton.

 

Transportul echipamentului de scufundare

Echipamentul de scufundare poate fi transportat doar la cală și se aplică aceleași limite de greutate și de exces ca pentru orice altă piesă de bagaj.

Pregătirea echipamentului pentru transportul cu avionul:

-goliți cilindrul;

-valvele trebuie fixate în poziția „oprit”;

-sursele de curent și lămpile trebuie demontate.

-părțile fragile din echipament trebuie ambalate pentru a evita deteriorarea. Muniția și părțile ascuțite din echipament trebuie ambalate separat, astfel încât să nu producă deteriorări celorlalte obiecte din bagaj.

 

Transportul plăcilor de surfing

Transportul plăcilor de surfing și windsurfing se face întotdeauna la cală, dar nu se aplică întotdeauna limitele de bagaj. 
Dacă echipamentul depășește greutatea de 50 kg, compania aeriană poate cere transportarea acestuia la cargo.Nu toate companiile aeriene transporta echipament de surfing și windsurfing.

Transportul schiurilor și al snowboard-urilor
Majoritatea companiilor aeriene acceptă schiuri și snowboard-uri la cală. La înregistrare, echipamentul trebuie înregistrat ca un singur bagaj, având grijă ca toate componentele echipamentului să fie ambalate corespunzător. Taxa pentru transportul echipamentului de iarnă diferă de la o companie aeriană la alta.

Transportul echipamentului de golf
Majoritatea companiilor aeriene transportă crosele de golf. In cazul companiilor aeriene low-cost, pentru transportul echipamentului de golf se pot aplica taxe suplimentare ce diferă de la un operator la altul.
Cele mai multe companii aeriene de linie transporta echipamentul de golf fără a percepe taxa de bagaj în exces și fără a aplica limitele de greutate la cală. Totuși, dacă echipamentul depășește limita uzuală de 15 kg (cât cântăresc de regulă crosele de golf standard), operatorul poate aplica taxe suplimentare.
Transportul instrumentelor muzicale

-instrumentele de mici dimensiuni pot fi transportate în bagajul de mână;

-la companiile aeriene low-cost care impun limite de dimensiune sau de număr la bagajul de mână, instrumentul trebuie transportat în acord cu aceste politici;

-dacă se transportă mai multe instrumente muzicale, acestea trebuie înregistrate ca bagaje de cală și se supun limitelor de greutate și dimensiune impuse de companiile aeriene;

-instrumentele trebuie ambalate corespunzător, astfel încât să nu fie deteriorare în timpul transportului; de asemenea, marginile ascuțite trebuie ambalate, astfel încât să nu producă leziuni celorlalte bagaje sau pasagerilor;

-în cazul instrumentelor fragile sau valoroase, pasagerul poate cere companiei aeriene transportarea acestora pe un loc rezervat separat în avion, în acest caz pasagerul fiind obligat să achite contravaloarea unui loc pentru adult la bord.

Transportul echipamentelor electronice
Majoritatea companiilor aeriene permit transportul echipamentelor electrice și electronice, fie ca bagaj de cală sau de mână.
Bagajele anunțate prea târziu pot fi refuzate la îmbarcare, din cauza nevoii companiei aeriene de a-și gestiona din timp spațiul alocat bagajelor la cală;

Din momentul achzitionarii biletului de avion se intelege ca pasagerul a fost informat, a citit si inteles Conditiile generale de transport aerian de pasageri.